Sunday, October 19, 2008

Layakkah Orang Cina Merintih?

... orang Cina boleh berkurang ajar berunding dengan Menteri Melayu dalam bahasa Cina ketika isu Suqiu....

Ong Ka Ting menggariskan tujuh rintihan orang Cina Malaysia yang merangkumi isu-isu ekonomi, sosial dan pendidikan sebelum melepaskan jawatan Presidennya.


Kalau sebuah bangsa yang dianggap paling berjaya di dunia apatah lagi di Malaysia merintih tentang ada yang tak cukup, apatah lagi bangsa-bangsa lain termasuk orang Melayu.


Kaum bukan Melayu sebenarnya sehingga hari ini masih dianggap dan dilayan sebagai tetamu di negara ini. Mereka datang ke Tanah Melayu dan diberikan tempat untuk mencari rezeki dan kemudian diberikan kewarganegaraan. Malah telah mendapat sebuah negara di nusantara ini.


Kemudian di Tanah Melayu mereka diberikan kebebasan untuk mengamalkan budaya dan agamanya yang mana di Singapura sekalipun kebanyakan budaya mereka tidak dapat diamalkan, malah di negara China sekalipun budaya mereka yang diamalkan di sini tidak lagi boleh diamalkan di negara mereka asal itu.


Kemudian bangsa Cina dan India diberikan keistimewaan untuk menubuhkan sekolah-sekolah Tamil dan Cina. Sekolah Melayu dikorbankan menjadi sekolah kebangsaan. Tiada lagi sekolah Melayu. Cubalah orang Melayu mengusulkan memansuhkan nama Tamil dan Cina pada nama sekolah-sekolah jenis kebangsaan ini maka bangkitlah suara-suara penentangan dari kaum Cina dan India. Pergerakan mereka Suqiu mampu berkurang ajar dengan Menteri Pelajaran dengan berbahasa Cina bila diajak berunding. Tiada Cina di negara lain malah di negara Cina sekali pun orang Cina sekurang ajar seperti segelintir kaum Cina di Malaysia. Tiada sekolah Cina di Indonesia malah kerajaan Malaya tidakpun mewajibkan menukar nama-nama mereka.


Gerombolan-gerombolan komunis yang kebanyakannya berbangsa Cina, yang telah mengorbankan bapa-bapa anak Melayu dalam askar Melayu, menjandakan isteri-isteri Melayu, menyerah kalah tetapi balasannya ialah tanah di bawah program kampung baru yang wujud sehingga hari ini dan masih diberikan peruntukan dibawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.


Orang Cina Malaysia telah begitu berjaya dan mencengkam sektor ekonomi dalam segenap bidang. Mereka mampu berlagak angkuh dan menekan orang Melayu yang bersaing dengan mereka. Jaringan peniaga Cina akan berbuat apa sahaja untuk memastikan orang Melayu tidak berjaya dalam perniagaan. Mereka akan sabotaj, akan membuang harga dan mengenakan harga yang tinggi untuk bahan-bahan mentah.
Jangan sekali-kali anggap menjadi Melayu mudah hidup di negara ini.


Berapa banyak gerai orang Cina dirobohkan berbanding dengan gerai Melayu? Berapa banyak rumah orang Melayu dirobohkan berbanding dengan rumah orang Cina. Orang Cina tak pernah memohon maaf apabila melukakan hati orang Melayu tetapi orang Melayu segera meminta maaf walaupun mengamalkan budaya mencium keris. Orang Melayu lekas-lekas meminta maaf apabila terkeluar kata-kata yang mencuit hati orang Cina untuk menjaga hati tetamu-tetamu ini.


Layakkah orang Cina merintih? Salahkah orang Melayu mempertahankan secebis Tanah Melayu yang semakin terhakis kini? Salahkah orang Melayu mempertahankan hanya secubit hak yang mereka ada untuk terus wujud di negara ini? Kemanakah lagi orang Melayu akan pergi jika Tanah Melayu tidak lagi menjadi tanah Melayu?


4 comments:

anaksojal said...

Nak merintih apa lagi? Untung banyak, pegang 80% ekonomi Malaysia. Bebas tipu orang Melayu. Pusat babi terbesar pun dah dapat.
Apa lagi. Nak lebih balik ke China lah.

cincauputih said...

Susah-susah orang Cina lebih senang dari Melayu yang mewah.

Anonymous said...

Rasanya diaorang yang nak jadi Cinaputra kot.
Orang Cina ni dah senang nak senang lagi. Bila susah sikit dia bising macam gendang depa.
Inilah bangsa yang paling kurang ajar sekali.

Anonymous said...

Nasib baik boleh makan babi kat sini.