Monday, May 4, 2009

Mampukah PAS Sisih Ulama?

Apakah alasan yang munasabah bagi kumpulan Erdogan yang pro Anwar ingin menafikan kepimpinan ulama dalam PAS? Tradisi yang memberikan keutamaan kepada ulama selama ini oleh ahli-ahli PAS telah berani disanggah dan dipersoal atas nama pembaharuan dan keterbukaan Islam.
Jelas kini parti Islam sedang menuju ke suatu persimpangan jalan yang sukar untuk memilih arah mana yang mahu dituju.
Arah haluan parti itu sendiri telah berubah dan jauh melencong jika Amanat Hadi (7 April 1981) yang keras dan tegas itu diambil sebagai pedoman kepada perjuangan PAS.
PAS juga telah mengorbankan, walaupun buat sementara, perjuangan menegakkan negara Islam apabila terpaksa di’kahwin’kan dengan DAP yang amat jelas menentang sebuah negara Islam, yang jelas mereka ini adalah pemuja sekularisma, sistem masyarakat yang amat ditentang PAS selama ini. Penghayatan sekularisma yang di bawa DAP adalah lebih menebal dari rakan-rakan BN yang lain.
PAS kini sudah hilang arah dan tujuan dan dalam banyak isu terutama yang melibatkan umat dan agama PAS memilih untuk diam dan tidak memberikan pendirian mereka; yang akhir isu Pathmanathan dan agama anaknya.
Konsep kepimpinan ulama yang dibawa PAS selama ini adalah tidak sesuai walaupun ada ulama yang mentakrifkan ulama itu sebagai pemimpin (Al-Ahkam As Sultaniah).
Jika kita menerima konsep kepimpinan ulama, pentakrifan ulama itu mestilah dilihat kembali. Ulama adalah waris Nabi-nabi, hanyasanya ulama yang takutkan Allah, berilah sesuatu itu kepada yang ahlinya, atau tunggu kemusnahannya. Perhatikanlah maksud hadis-hadis ini. Kita lihat apakah gambaran yang telah diberikan terhadap Islam apabila ulama mengambil peranan sebagai ulil amri sekarang.
Apakah ulama itu ulil amri yang kita kena patuh seperti dalam Al-Quran?
Yang pasti ialah kumpulan yang menentang kepimpinan ulama dalam PAS tidak melihat ini semua. Yang penting bagi mereka adalah kuasa, kuasa dan Anwar.

3 comments:

TAAVEEKUN PERAK said...

Apa sudah jadi dengan Puak Laknattullah ini? Sesat dan jahilnya mereka.

Apabila selesai jenazah dimandikan maka ketika hampir siap untuk dikafankan jenazah ini, bangunlah seorang muslimah PAS pergi ke arah mayat dan memasukkan sesuatu berbentuk syiling 50 sen dan berlogo PAS ke dalam mulut mayat dan diletakkan dibawah lidah.

Selepas memasukkan benda itu, dia terus berucap dihadapan seluruh muslimin dan muslimat di depannya sambil memberitahu bahawa mayat ini tidak akan disoal oleh mungkar-nangkir tetapi akan terus dibawa Allah ke syurgaNya kerana mayat itu semasa hidupnya mengundi PAS dan logo di dalam mulut mayat tadi sebagai bukti dan penjaminnya.

Mengucap panjang Pak R dan sedih dia melihat orang PAS sudah sesat seteruk itu.

Dia mengakui bahawa Nik Azizlah bapa segala kesesatan ini.

Anonymous said...

Biaq betui. Dah ada ajaran baru ka ni?

Anonymous said...

-Sesungguhnya dosa fitnah lebih dahsyat lagi dari membunuh-Wallahua'lam-