Wednesday, May 13, 2009

GERAKAN TROJAN HORSE DALAM BN


BAKAL MB PERAK?

Gerakan Pulau Pinang mencadangkan agar Dewan Undangan Negeri Perak dibubarkan untuk membolehkan pilihanraya negeri yang baru bagi menyelesaikan masalah krisis di negeri itu.



Nada parti ini sering berbeza dengan konsensus yang dicapai dalam semangat setiakawan BN. Walaupun Gerakan mendakwa bahawa ia adalah sebuah parti untuk semua tetapi dengan didominasi oleh kaum Cina maka kita boleh faham bahawa agenda bangsa itu sering diutamakan.



Kehilangan kuasa Pakatan dalam negeri Perak bukanlah sebenarnya kehilangan kuasa Pakatan tetapi lebih kepada kehilangan kuasa Cina. Bangsa Cina telah menguasai Pulau Pinang dan bangsa tersebut nampaknya begitu selesa kerana selama ini ianya diperintah oleh bangsa tersebut. Tiada persengketaan yang ketara mengenai parti Cina mana yang memerintah.



Di Perak, jelas kuasa pemerintahan itu datang dari kaum Cina walaupun Nizar menjadi Menteri Besar. Tetapi Melayu ini tidak mempunyai semangat untuk memberikan keutamaan kepada kekuasaan Melayu dan Islam tetapi mementingkan kedudukan sendiri walaupun sebagai boneka.



Kita mungkin boleh bertanya PAS dan Nik Aziz apakah kaedah Fiqh Aulawiyat tidak relevan dalam hal ini.



Jelas 27 kerusi dipunyai oleh orang Melayu Islam berbanding dengan yang selebihnya yang dikuasai secara minoriti oleh orang bukan Islam.



Kita harap pihak istana adil dalam menangani isu ini dan tidak melayan sebarang permohonan pembubaran dewan yang akan hanya menggadaikan masa depan Melayu di negeri ini.



Pembubaran Dewan juga tidak menjamin kemelut ini boleh selesai dan kemungkinan masalah ini berulang, ada. Kemungkinan kemenangan tipis menyebelahi mana-mana pihak akan berlaku dan kemungkinan amalan lompat parti juga akan berlaku lagi.



Keadaan di Perak tidak memerlukan pembubaran Dewan kerana kelebihan satu kerusipun adalah penentu siapa yang layak berkuasa; inikan tiga.



Cuma situasi tersebut telah dipersulitkan oleh penyangak-penyangak Cina DAP dan orang Melayu Islam di Perak telah dibawa bersama dalam kemelut yang pada mulanya bukanlah satu kemelut.



BN harus mengkaji semula kedudukan Gerakan dalam BN, jika ia menjadi duri dalam daging maka hendaklah dicungkil keluar.



Pembubaran Dewan tidak lebih hanya akan memburukkan nasib Melayu di mana jikalau majoriti Melayu hilang maka parti sosialis komunis ini akan berkuasa melalui proksi MB Melayu Islamnya yang akan diberikan kawasan yang paling selamat untuk bertanding.

No comments: