Monday, May 25, 2009

Betullah Babi!


-memang babi!

Sikit masa dulu Menteri Kesihatan Datuk Liow Tiong Lai menyatakan bahawa adalah salah jika influenza H1N1 dirujuk sebagai selsema babi kerana telah terbukti bahawa penyakit tersebut bukan berasal dari babi.
Tetapi Ahad lepas Mingguan Malaysia melaporkan bahawa Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat telah mengesahkan bahawa influenza tersebut sebahagian besarnya berpunca dari BABI. Ketua Bahagian Influenza, Dr.Nancy Cox berkata berdasarkan kepada kajian yang dibuat, babi adalah punca yang jelas yang membawa pada pandemik tersebut.
Nampaknya Menteri Kesihatan kita kenalah telan balik apa yang dikatakan.
Kita lihatlah betapa orang Cina melindungi perniagaan orang Cina dalam apa cara dan keadaan sekalipun. Memang sudah pasti ada muslihat yang jelas apabila Liow sendiri, tanpa ada apa-apa kajian empirikal mengesahkan bahawa babi bukan pembawa kepada influenza justeru tidak wajar media menggunakan istilah selsema babi.
Jadi sekarang media bolehlah menggunakan semula istilah tersebut tanpa apa-apa keraguan, betul tak Liow?

3 comments:

Anonymous said...

Liow kena jelaskan balik secara rasmi hakikatnya babilah pembawa H1N1. Takkan nak biar sahaja kenyataan lama beliau itu terus disalahguna dan disalahtafsir oleh orang ramai.
Janganlah terlalu nak jaga penggembala babi sehingga lupakan kepentingan orang ramai

Unknown said...

kalau dah babi tu memang babilah.So it is babi..babilah.

Unknown said...

kalau dah babi tu memang babilah.So it is babi..babilah.