Thursday, April 29, 2010

Menteri Pertanian Tak Buat Kerja?

Tak tahu mana silapnya, mana salahnya. Tetapi apa yang dapat disaksikan amat menyedihkan. Dalam satu pamiran makanan laut di Brussels, booth negara kita amat kecil berbanding dengan Siam. Kerajaan Malaysia melalui MITI telah menyediakan 6 gerai pamiran tetapi hanya tiga yang berisi dan tiga lagi tidak hadir.
Kalau dilihat gerai-gerai di pavillion Siam tidak kurang 20 gerai mempamirkan berbagai-bagai produk laut.
Amat sedih kerana perairan Malaysia adalah lebih besar dan secara logiknya tentulah hasil laut Malaysia adalah lebih besar dari Siam? Kemana larinya hasil laut kita?
Noh Omar tak tahu atau tak sedar? Kalau sedar apa tindakan beliau sebagai Menteri Penuh?
Beliau ada jenguk tak tentang nasib nelayan-nelayan kita dan memberikan harapan akan harga pasaran tangkapan mereka yang lebih baik.
Apa yang dapat disaksikan di perkarangan pamiran makanan laut di negara Eropah itu tidak banyak bezanya dengan jenis makanan laut yang ada di negara kita tetapi dengan sedikit kreativiti mereka dapat menjana pendapatan tahunan sehingga ratusan juta dolar setahun walaupun dengan hasil udang yang bersaiz kecil.
Aduhai Noh Omar tolonglah. Rakyat, khususnya para nelayan sudah menderita lama, tak bolehkah sekurang-kurangnya legakan sedikit penderitaan mereka kalaupun tidak dapat hasil jutaan dolar.
Kini tak semena-mena hasil laut kita telah dilarang untuk masuk ke pasaran EU. Apa tindakan kita? Ekspot hasil laut kita pada tahun 2008 lebih RM600 juta, 2009 RM400juta, 2010, RM0juta. Hai Pak Noh, tak ada apa-apake yang boleh YB buat? RM400 juta habis begitu saja! Kalau Pak Menteri nak tahu, hasil jualan di pamiran di Brussel selama 4 hari sahaja dijangka mampu menjana 1 billion Euro!
Mana dia peruntukan yang berbillion-billion wang rakyat pergi untuk program memasarkan produk ikan kita.
Braveiron amat amat kesal dengan perkembangan ini! Noh Omar, Noh Omar.... sibuk kat Hulu Selangor ke? Hah ni dah menang, bak kata Labu, selagi belum tutup mata, kerja,kerja, kerja, jangan makan gaji buta, jauh sekali cari harta dengan takhta!!!

2 comments:

Anonymous said...

salam,
Tuan dah postkan entri tuan dlam blog/FB dato seri noh. Teguran yang membina ni.
Mungkin kementerian lepas pandang.
<>

Anonymous said...

hai, 1 bilion hasil negara lenyap terlepas pandang!!!
gimme a break!!!