Sunday, August 31, 2014

Isyarat Anwar Mahu Hapus Raja Melayu?

Sultan Selangor menitahkan setiap parti komponen Pakatan Haram 
mengemukakan sekurang-kurangnya 2 nama untuk jawatan MB
Adakah kedegilan Anwar untuk mengemukakan hanya nama isterinya untuk jawatan Menteri Besar sesungguhnya adalah satu isyarat jelas bahawa beliau memang berhasrat untuk memberitahu rakan-rakan bukan Melayunya khususnya DAP dan pengundi  bukan Melayu bahawa dia mahu menghapuskan sistem beraja?

Baginda Sultan Tuanku Sharafuddin telah menitahkan bahawa semua parti di bawah Pakatan Haram mengemukakan sekurang-kurangnya 2 nama untuk jawatan Menteri Besar menggantikan Khalid Ibrahim tetapi KETUM PKR itu tegar mahu isterinya dilantik menjadi Menteri Besar hanya dengan harapan agar Tuanku Sultan Selangor menggunakan budi bicaranya kerana undang-undang tubuh negeri Selangor tidak memihak kepada hasratnya itu.

Beliau berharap jika kuasa raja berjaya dihapuskan bahawa hasratnya untuk menjadi Perdana Menteri atau Presiden Malaysia akan menjadi lebih cerah. Untuk mempercepatkan proses itu, beliau sedang menggunakan kuasa sentimen kebencian rata-rata kaum Cina khususnya terhadap raja Melayu.

Adakah kedegilan Anwar mahu isterinya menjadi Menteri Besar 
Selangor satu isyarat beliau mahu hapuskan institusi Raja di Malaysia ini?

Pada sesetengah golongan ini mereka telah menyaksikan bagaimana kuasa raja-raja Melayu telah menyelamatkan kuasa politik Melayu hancur khususnya di Selangor dan Perak. Kuasa raja-raja Melayu juga telah berperanan sebagai kuasa pengimbang perbalahan politik antara parti Melayu sendiri seperti apa yang berlaku di Terengganu dulu.
Samada beliau berjaya atau tidak percubaan ini adalah sebagai permulaan untuk dia mencabar kuasa Raja Melayu sehingga kuasa itu hilang dan impiannya untuk melihat Malaysia yang dikuasai secara mutlak oleh penguasa politik.
Jika sekiranya Sultan Selangor itu menggunakan budi bicaranya dan menerima Wan Azizah sebagai Menteri Besar pertama wanita, ia adalah satu kejayaan besar Anwar ke arah memansuhkan sistem monarki di negara ini, satu situasi menang-menang di antara Dinasti Anwar dan DAP.

No comments: