Thursday, August 4, 2011

Tangguh Lagi!

Tag team Anwar-Karpal memang hebat. Seorang dituduh penjenayah, seorang peguam pembela. Kalau inilah halnya maka sesiapa yang memiliki kelicikan dan bakat seperti kedua-dua insan ini tampillah dan buatlah apa jua jenayah yang dikehendaki.
Pecah amanah, menipu, rasuah atau apa jua jenayah yang boleh difikirkan.
Yang jelas tag team ini telah berjaya memperbodohkan rakyat, penyokong pakatan pembangkang, pemimpin pakatan pembangkang, malah hakim dan peguam selainnya.
Kini kita hanya mampu tertanya-tanya apakah jenis keadilan yang dibawa oleh Anwar sebagai ahli politik yang mahu menjadi pemimpin nombor satu negara sehingga keadilan diri sendiri pun tidak dapat dipamirkan?
Banyak perkara yang hendak dipersoalkan dalam mahkamah dunia ini. Wallahualam jika diizinkan Tuhan untuk kita mempersoalkan pendakwa dan hakim di mahkamah akhirat, mungkin juga dia mahu mempersoalkannya.
Semuanya tidak kena bagi Anwar dan setiap kali beliau menyuruh Karpal mempertikaikan mahkamah, setiap kali juga ada yang percaya yang institusi keadilan negara ini pincang. Inilah taktik terkotor dalam sejarah judiciary Malaysia yang rasanya tidak berlaku di dalam mana-mana sistem demokrasi di dunia ini.
Apakah akan jadi jika dua insan ini memiliki sebahagian besar dari tampuk pemerintahan negara?
Apakah Karpal, sebagai peguam tua lupa akan slogan ini, "Justice delayed is justice denied"
Tak bolehkah semua saksi-saksi itu terus ditemuramah dalam mahkamah? Macam mana pun mahkamahlah tempat untuk menghuraikan segala keterangan? Mengapa harus diberikan keistimewaan pasukan pembela untuk mendapatkan hak eksklusif menemu ramah saksi? Saya tidak mahu mepersoalkan kebijaksanaan Hakim Datuk Mohamad Zabidin, tetapi beliau haruslah bijak dan arif dalam menentukan hala tuju perbicaraan yang sudah masuk tiga tahun ini. Sekiranya Saiful boleh mengandung, nescaya anak kecil 'Anwar-Saiful' itu pun sudah petah berkata-kata.

1 comment:

Anonymous said...

Dimahkamah akhirat nanti pun anwar akan minta tangguh..