Sunday, August 21, 2011

Suruhanjaya Kes Liwat Anwar Saiful?



1Malaysia tentunya ternanti-nanti hari esok akan apakah lagi helah dan muslihat Anwar untuk menunda lagi perbicaraan liwatnya. Setelah berjaya ke sekian kalinya menunda tarikh perbicaraam dari mempersoal kredibiliti pendakwaraya, hakim sehingga ke ingin menyoal saksi-saksi bersendirian termasuk Perdana Menteri dan isteri, tak tahu apa lagi yang hendak dikemukakan Anwar.
Hakim Mohd Zabidin telah dengan tegas mahu meneruskan perjalanan perbicaraan itu dan tidak mahu melayan apa-apa permohonan tangguh dari mana-mana pihak sekalipun.
Kes ini telah tertangguh selama lebih tiga tahun sejak kes itu berlaku pada 26 Jun 2008 dan sejak tarikh Saiful bersumpah mubahalah 15 Ogos tahun yang sama.
Kes yang melibatkan Anwar ini amat istimewan sekali kerana dalam tempoh yang sama juga rakyat biasa yang terlibat dalam kes-kes kesalahan seks yang lain mungkin banyak yang sudah dijatuh hukum.
Tidak tahu berapa banyak perbelanjaan dari para pembayar cukai yang telah dikeluarkan untuk melayan kes ini. Rakyat juga banyak menghabiskan masa untuk mengetahui kebenaran dari isu ini.
Kes ini sama dengan kes Teoh Beng Hock yang mana kerajaan terpaksa menghabiskan masa dan wang sehingga RM1juta bagi membolehkan sebuah Suruhanjaya diraja dibentuk setelah mahkamah tidak memberikan keputusan yang jelas. Adakah Anwar juga mahu satu suruhanjaya ditubuhkan khas untuk kes liwat ini?

No comments: