Thursday, January 28, 2010

Memang Patut Kepala Babi di Surau UM?

Cerita kepala babi dihumban ke surau di Akademi Pengajian Islam UM. Kepala babi tersebut telah diletakkan di atas bendera PAS. Ramai percaya angkara ini bukanlah dari dalaman. Mungkin ada pihak yang berniat mencetuskan provokasi atas sebab-sebab tertentu.
Walau apapun puncanya, kejadian tersebut adalah dengan izinkan Allah dan bagi braveiron perkara ini adalah sesuatu yang mungkin patut berlaku di surau berkenaan sebab walaupun surau itu berada di tengah-tengah 'kota' ilmu Islam UM tetapi apabila tiba waktu solat jarang kedengaran azan dan tidak ada yang nampaknya ditugaskan secara khusus untuk menjaga surau tersebut. Tak tahulah kalau ada kontraktor pembersihan yang menjaganya. Braveiron tengok surau di De Palma hotel Ampang lebih terurus dan lebih makmur jika dibandingkan dengan surau yang sepatutnya dijaga kemakmurannya oleh pendokong-pendokong dan ilmuan Islam di UM.
Braveiron dulu selalu berada di kawasan akademi tersebut dan apabila tiba waktu solat pensyarah pun jarang kelihatan bersolat jemaah di situ. Jadi dimanalah datangnya keberkatan surau tersebut jika para mualimnyapun jarang untuk menyudikan diri mengimamkan anak-anak muridnya.
Diharap Ustaz-ustaz, professor-professor dan para penuntut di APIUM dapat merenungkan perkara ini bukan dengan sentimen tetapi dengan hikmah kejadian ini.

1 comment:

mibs said...

Setuju, sesuatu yang jadi kita kene amik iktibar disebaliknya..