Sunday, January 3, 2010

Mahkamah Menghina Islam?

Sering kali kita dengar ungkapan menghina mahkamah oleh pihak tertentu dan tindakan sewajarnya diambil berdasarkan peruntukan undang-undang yang ada.
Tapi apakah menjadi sesuatu perkara yang janggal apabila kita, khususnya umat Islam, boleh menganggap bahawa institusi mahkamah sivil sebenarnya telah menghina Islam?
Keputusan mahkamah tinggi membenarkan Herald menggunakan kalimah Allah adalah satu perkara yang amat menimbulkan kemarahan umat Islam dan ia adalah satu penghinaan sebenarnya.
Jelas ada pihak terhina. Siapa yang menghina? Herald atau mahkamah tinggi atau Hakim Lau yang bukan Islam. Di mana Islam sekarang ini? Adakah ia lebih tinggi atau boleh diperkotak-katik dan dipermainkan dengan hanya satu keputusan institusi yang katanya berpegang kepada keadilan masyarakat dan rakyat?
Kalimah Allah adalah satu kalimah suci dan apabila ia dipermainkan sebegini rupa, kita bimbang akan berlaku satu rusuhan agama yang tiada kesudahannya.
Herald tidak rugi tanpa menggunakan Allah kecuali jika mereka sengaja berbuat demikian untuk menggugat ketenteraman awam. Jika benar ianya demikian satu 'preemptive action' perlu dilaksanakan terhadap konco-konco Herald di sini melalui peruntukan ISA yang ada.
Umat Islam wajib bangkit seluruhnya (kecuali 'Pastor' Khalid Samad) untuk menentang keputusan ini dengan cara apa sekalipun sebelum ia membusung dan menjejaskan keselamatan awam.
Yang patut masuk ke dalam, sumbat saja ke dalam.

No comments: