Saturday, September 17, 2011

SIAL PAKATAN RAKYAT


Perdana Menteri telah membuat kejutan dengan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 dan 3 proklamasi darurat pada malam Hari Malaysia. Kedengaran tepukan dari hadirin di studio pada malam itu yang mana tepukan itu mungkin mewujudkan seribu makna.
Kata Datuk Seri Najib, tindakan ini adalah salah satu daripada usaha transformasi politik yang diambil bukan kerana desakan pembangkang dan dibuat demi menjaga kepentingan rakyat. Ianya juga akan memelihara amalan demokrasi yang telah diamalkan sejak merdeka.
Rata-rata pembangkang dalam menyambut baik pengumuman ini dengan sinis menyatakan bahawa inilah yang mereka perjuangkan selama ini yang mana ianya sepatutnya lama dilaksanakan.
Belum dua hari pengumuman itu dibuat timbullah Manoharan, ADUN Kota Alam Shah mengeluarkan kenyataan mahu menukar bendera Malaysia yang kononnya lebih kepada BN dan UMNO dan tidak melambangkan Malaysia. Dia juga mengemukakan alasan ianya sama seperti bendera Amerika dan mengaitkannya dengan pembunuhan jurukamera BERNAMA, Norfaizam di Somalia kerana para pengganas memikirkan ia adalah bendera Amerika.
Kenyataan ini mungkin dibuat atas semangat kononnya kerajaan pimpinan Najib akan terus menurut telunjuk Pakatan Rakyat.
Selepas ini akan keluarlah pelbagai kenyataan yang cukup menyakitkan lagi hati orang Melayu dan Islam kerana akta ini sudah tidak dikuatkuasakan lagi. Selepas ini akan lenyaplah Akta Hasutan yang melindungi Agama Islam sebagai agama persekutuan, hak istimewa orang Melayu, Raja-raja Melayu, Bahasa Kebangsaan.
Barang diingat Manoharan inilah yang telah mempermainkan doa masuk tandas dan mengecohkan keadaan dengan mempersoalkan novel Interlok yang berdekad-dekad digunakan dalam kurikulum sekolah Malaysia.
Tunggulah pelbagai SIAL lagi akan wujud akibat dari SIAL Pakatan Rakyat dan SIAL pemimpin-pemimpin PAKATAN RAKYAT yang serupa dengan MANOHARAN.

No comments: