Monday, November 16, 2009

Penasihat Ekonomi RM1: Tunggulah Kemusnahannya

Untung betul rakyat Selangor dapat penasihat ekonomi baru dengan gaji RM1 sebulan. Mana nak dapat. Penasihat ekonomi yang ini bukan calang-calang orang. Anwar Ibrahim namanya. Banyak bekasnya. Bekas Menteri Pendidikan, Menteri Belia dan Sukan, Menteri Kewangan, Pertanian, Timbalan Perdana Menteri. Hebat, hebat.
Yang paling hebat dalam kareernya ialah beliau juga bekas penasihat ekonomi bagi IMF bagi Asia Pasifik yang telah banyak membantu negara-negara ASEAN ketika kemelut kewangan 1997 dulu kecuali Malaysia.
Hebat lagi beliau jugalah yang telah menambah jumlah Pinjaman tidak berbayar, NPL, dan membuat lebih ramai rakyat bersama-sama kerajaan merasai krisis kewangan bila beliau menaikkan kadar pinjaman serta menaikkan pembayaran baki pinjaman kad kredit dari 5% kepada 15%.
Tak tahulah apakah pembaharuan yang bakal dibawa oleh penasihat ekonomi bergaji seringgit ini. Kata orang putih, 'You give peanuts you got monkey'. Bak kata Nabil 'lu fikirlah sendiri'. Sabda Nabi saw pula, berilah sesuatu tugas itu kepada yang bukan pakarnya, dan tunggulah saat kehancurannya.

2 comments:

Benci Lihat Orang Bodoh said...

tapi DSAI tidak makan duit rakyat.. MAHAFIRAUN MAHADIR MOHAMOD dah makan 100 juta duit Malaysia korang tak tau ke atau buat2 tak tau atau tak mau tau!!

Anonymous said...

brapa banyak duit rakyat lesap kat PKFZ,kes kapal selam,kes erocopter,kes jambatan bengkok dll.Semuanya pimpinan BN yg terlibat.Siapa yg gadai Singapura kepada Lim Kuan Yew?Mareka adalah pimpinan umno/bn.Merekalah yg sebenarnya yg membuat kemusnahan.Buktinya/faktanya sangat jelas!