Tuesday, July 28, 2009

Pok Nik...Janganlah Sampai jadi Bangkai PAS!

Kelmarin nadanya elok sekali-nak hulur salam dan lupakan sengketa politik lalu dengan Kerajaan Pusat. Semalam Tok Guru Sasau kata "Pergi jahanam dengan UMNO"
Amboi! Cantiknya bahasa ulama kontemporari ni!
Sebelum ini pula UMNO sama ajaran Ayah Pin dan Chin Peng.
Satu persatu kenyataan Pok Nik ini tak menampaknya kematangan beliau dalam memberikan hujah yang bernas terhadap sesuatu perkara melainkan beliau hanya bersuara dalam keadaan yang emosional. Pok Nik lebih cenderung kepada politik 20-30 lalu walaupun PAS telah menguasai 2 negeri sekarang.
Baru-baru ini pula beliau memberikan hujah yang amat lemah mengenai Nizar yang membakar colok memperingati Teoh yang mati terjatuh.
Kalau buka balik lembaran sejarah, banyak lagi kenyataan-kenyataan Pok Nik ini yang langsung tidak menggambarkan beliau seorang tokoh ulama yang tersohor seperti yang digambarkan dalam biografinya.
Biografi? Dalam Islam kalau seseorang tokoh itu masih hidup tidak perlulah kita memujinya kerana tidak ada siapa yang tahu bakal kesudahannya. Biografi adalah untuk orang yang sudah pergi.
Cuma kita harap Pok Nik cepat sedar kerana secara perlahan-lahan umat Islam kini sudah hilang kepercayaan terhadapnya. Lebih membimbangkan ialah kepercayaan umat Islam luntur kepada semua ulama tanpa mengira ulama suk atau ulama yang haq.
Janganlah kesasauan Pok Nik ini menjadi beliau tidak lagi dipedulikan sehingga beliau menjadi bangkai PAS.

1 comment:

Anonymous said...

Hidup lagi pun dah macam bangkai pun. Tunggu nak ditalkinkan je....