Wednesday, February 11, 2009

Lepaskan Pelempang dan Tempeleng Di Raja

Minggu lalu braveiron ada duduk berborak dengan rakan-rakan lama dan juga rakan-rakan baru yang merupakan bekas-bekas pemimpin pelajar dan bekas pembantu menteri dari Johor.
Dalam borak-borak timbullah kisah gelagat-gelagat Sultan Johor yang mencuit perasaan.
Ada antara rakan borak itu menyampuk, Sultan Johor dan Al Marhum Sultan Perak, Sultan Idris pun sekepala dengan Sultan Johor. Malah katanya kekamcingan kedua-dua Sultan ini diikat dengan perkahwinan TMJ dengan Puteri Zarith Sofiah. Tapi dalam dunia Sultan dan Raja, pemilihan pasangan hidup agak terbatas.
Tetapi apa yang diceritakan ialah tentang kelantangan dan ketegasan kedua-dua Sultan ini pada semangat Melayunya. Tak payahlah cerita kisah-kisah itu kerana ia adalah untuk halwa telinga ketika sesi borak-borak tersebut sahaja.
Cuma yang hendak dibayangkan ialah bagaimana agaknya jika apa yang berlaku di Perak kini berlaku di Johor atau apa yang berlaku di Perak itu ketika Sultan Idris masih hidup? Apakah yang berlaku sekiranya institusi raja masih kebal? Apakah yang jadi kepada Nizar yang kini macam gila talak? Apakah akan terlepas pelempang dan tempeleng diraja di muka-muka 3N (Nizar, Ngeh dan Nga)?
Daulat Tuanku! Walaupun braveiron tak ada Sultan, institusi raja tetap dipertahan.

No comments: